|
|
[5] Henry DU MONT - NON DEFRAUDERIS
Henry du Mont ging ooit serieus in op een verzoek van Huygens om diens composities kritisch door te nemen, hetgeen uitmondde in een drukke correspondentie over de regels der muziek. Huygens acht dergelijke regels vrij willekeurig, ze verschillen immers van componist tot componist. Hij vergelijkt zijn eigen compositorische 'extravaganties' met die van Gesualdo, die prachtige werken maar ook vele bizarriteiten heeft geschreven die 'elke regel en gebruik te buiten gaan'. De muziek van Du Mont zelf is allesbehalve bizar: degelijke, welluidende kerkmuziek, een organist van de St. Paul te Parijs waardig. Later zou Du Mont, die opgroeide in Maastricht en Luik, het brengen tot onderkapelmeester van de Chapelle Royale en andere muzikale ambten aan het Franse hof. Het motet Ne defrauderis komt voor in de bundel Cantica Sacra (1652), waarvan Huygens exemplaren bezat. De tekst is uit Ecclesiasticus (Jezus Syrach) 14:14 en 18:20.
Non defrauderis ? die bono et boni particula doni non te praetereat. Ante languorem adhibe medicinam et ante judicium interroga te ipsum et in conspectu Dei invenies propitiationem
Laat u niet bedriegen op de goede dag en laat een deeltje van de goede gave v??r de ziekte en ondervraag u zelve v??r de rechtszitting en gij zult in het gezicht des Heren verzoening vinden. | |
|
Camerata Trajectina (artiest),
De muzikale wereld van Constantijn Huygens. (Muziek uit de Gouden Eeuw 3). VNM R 87005
|
1987
|
|
1: 5 |
|
|
|