[15] Tyrannich werck spoortmen nu alle weghen
Uit Offer des Heeren (1570). Deels op de muziek van Mes' Souterliedeken 41.
In het Offer des Heeren verzamelden de Wederdopers brieven en liederen van hun martelaren, die door de inquisitie waren vervolgd. Als hoogtepunt van het martelaarschap gold het verhoor: het uur van de waarheid, waarin de beklaagde ondanks wrede martelingen zijn standvastigheid kon bewijzen. De verhoren werden vaak woordelijk weergegeven, zoals hierbij Hans van der Maas. Hij werd verhoord in Waastene (West-Vlaanderen) in 1559.
Een liedeken van Hans vander Maes Nae de wijse, Vanden xli. Psalm. Ofte, Tyrannich werck vol archs ghedronghen.
Tyrannich werck spoortmen nu alle weghen, Waer ghy ter werelt wilt keeren oft gaen, Alsulcx versocht Hans van der Maers ter deghen Als hy op de pijnbancke was gelaen. Wat grooter smert en pijn ter baen Heeft hy ontfaen, Sijnde in handen van die wreden, Daer hy die waerheyt vroomlijck heeft beleden.
Vraag: 'Tsacrament datmen gebruyct inde Misse Na dat de Priester heeft geconsacreert Is dat niet tlichaam Christi ghewisse In vleesch en bloedt, sooment ter Kerck useert?' Antwoord: 'Hoe sou dat zijn ? Lucas gheeert In Actis leert Int eerste met een schoon verclaren Als dat Christus ten Hemel is gevaren.'
V: 'Wat hout ghy vanden dienste inde kercke?' A: 'Voor groote grouwelijcke Afgodery!' V: 'Houdt ghijt voor die Hoere van Babels wercke?' A: 'Jae, ghelijckt alst staet in Apocalipsy.' V: 'Niet connen betoghen sult ghy Dat gheweest sy Boven veertich Jaren, te weten U lieder Kercke, herdoopers gheheten.'
A: 'Wy en settense in geen Register boecken Ghelijck als is der Roomscher Kercken aert, Want elck om niet te doen haer soecken, Heeft niet te hulp den Keyser hooch verclaert (Als de Roomsche) oft Prins vermaert. Elck haer aenvaert, Maer sy is af van Christus tijden; Den steen des Fondaments wy hem belijden. '
V: 'Wilt ghy oock de Overheyt obedieren?' A: 'Ja, alst niet is teghen tghebodt devijn,' (Sprack hy) 'mijn heeren in alle manieren.' V: 'Wilt ghy oock sweeren voor de heeren fijn? Want ghy moet onderdanich zijn. D'Overheyt dijn; Petrus en Paulus bey so leeren.' A: 'Neen, Christus seyt: "Ghy en sult gheensins sweeren."'
V: 'En behoort ghy niet de waerheyt te segghen?' A: 'Ja wy wel', heeft Hans tot haer geseyt, V: 'Van u meegesellen wilt ons wtleggen!' A: Daarop heeft hy geantwoort met bescheyt: 'Datmen den naesten schult opleyt, Dats gheen waerheyt. Christus hout ons sulcx niet te voren.' Doen hebben sy hem sterckelijc besworen.
Hans sprack: 'U besweering ick niet en achte: Dat selve is der toovenaren werck bloot.' Daer vielen die fel honden aen onsachte Met pijnen en tormenten swaer en groot, Maer zijnde in alsulcken noot, Dat Godt gheboot, Daer heeft hy niet af willen wenden, Maer bleef daer vast by als een Heldt ten enden.
| [15] Acts of tyranny can now be seen everywhere
From Offer des Heeren (1570). Partly on the music of Mes's Souterliedeken 41.
In Offer des Heeren (Sacrifice of the Lord) the Anabaptists gathered letters and songs from their martyrs who had been persecuted by the Inquisition. Apogee of the martyrdom was considered the interrogation: the moment of truth, in which the accused could prove his perseverance in spite of cruel tortures. The interrogations were often reproduced Verbatim as here by Hans van der Maas. He was interrogated in Waastene (West Flanders) in 1559.
A song about Hans vander Maas To the tune of the 41st psalm, or Acts of tyranny full of evil
Acts of tyranny can now be seen everywhere, Wherever in the world you will go, Hans van der Maas experienced that very well When he was laid on the rack. What a big grief and pain He received there, Being in the hands of cruel people, Where he bravely confessed the truth.
Question: The sacrament which is used in the Mass After the priest has consecrated, ls not that surely the body of Christ In flesh and blood, like it is eaten in Church? Answer: 'How is that possible? The honoured Lucas Teaches in the Acts of the Apostles, In the first chapter, in a beautiful explanation, That Christ has gone to Heaven.'
Q: 'What do you think of the service in the church?' A: 'I think it is horrible idolatry!' Q: 'Do you regard it as an act of the Harlot of Babylon?' A: 'Yes, as is written in the Apocalypse.' Q: 'You cannot maintain That your church, called anabaptism, Has existed More than forty years.'
A: 'We have not recorded our church in books, as is the way of the Roman Church, For everyone tries to destroy her But does not have the help of the glorified Emperor (unlike the Roman Emperor, who does give them help) or famous Prince; Everybody attacks her But she exists from the times of Christ, The fundamental stone whom we profess.'
Q: 'Are you willing to obey the authorities?' A: 'Yes, if it is not against the divine commandment' (He said), 'Mylords, in every manner.' Q: 'Are you also willing to swear for the gentlemen? For you should be submissive To the authorities; Peter and Paul both teach it thus.' A: 'No, Christ says: "You will swear in no way'".
Q: 'And should you not speak the truth?' A: 'Yes, we do', Hans has said to them. Q: 'Tell us about your friends.' A: He answered to this modestly: 'It is not truth To put the blame on your fellow-man. Christ does not teach us that.' Then they have declared him guilty on oath.
Hans spoke: 'I do not recognize your oath, It is only an act of sorcerers.' Then the bloodthirsty dogs attacked him vehemently With heavy pains and torments; But being in such necessity, Which God commanded, He did not give up But kept up to the end, as a hero. |