Home     Grasduinen     Over     Zoektips     FAQs     Disclaimer     Meertens Instituut         english

Nederlandse Liederenbank


3. BOERENDANS

[>>Dansende boeren voor een herberg/ Dancing peasants before an inn, ca 1653 (The Toledo Museum of Art, Toledo).]

Bij boerendanspartijen was de doedelzak, naast de viool, het meest gebruikelijke instrument in de Nederlanden. Hier bij Steen staat de doedelzakspeler zo te zien op een verhoging - doorgaans was dat een ton of een bankje. De muzikant was dan beter hoorbaar en bovendien kon hij met zijn voet op het hout de maat stampen om de dansers ritmisch in het gareel te houden.
In het Thysius Luitboek, samengesteld in Leiden rond 1600, komt een 'Boerendans' voor, die verwant is met de Branle de Champagne. Muziek dus die zijn oorsprong had op het platteland, maar bewerkt is voor een elite-instrument, de luit. Met deze uitvoering op de doedelzak wordt de muziek weer 'terugvertaald' naar zijn oorspronkelijke functie.

Bron: Thysius Luitboek, Leiden ca 1600.


After the violin, the bagpipe was the most common instrument in the Netherlands at peasants' dances. Steen here portrays the bagpiper apparently standing on a platform, this generally being a barrel or a little bench. The musician was then better to be heard and could also stamp out the time with his foot on the wood to control the rhythm of the dance.
There is a Peasants' Dance that is related to the Branle de Champagne in the Thysius Lute Book that was compiled in Leyden around 1660. It is music with rural origins, but arranged for the lute, a much more fashionable instrument. This music is now returned to its original form with this performance on the bagpipes.

Translation: Peter Lockwood

Camerata Trajectina (artiest), De muzikale wereld van Jan Steen = The musical world of Jan Steen / Jan Steen: schilder en verteller = Jan Steen: Painter and storyteller. GLO 6040
1996
1: 3