Home     Content     Browsing     Search Tips     FAQs     Progress     Disclaimer     Meertens Institute         dutch


Dutch Song Database


[15] LAURA SAT LAEST BY DE BEECK
Later in Kruls Pastorel Musyck-Spel vleit Juliana zich neer onder het geboomte en zingt ze een liedje, terwijl de hertog ongezien toeluistert. Het lied gaat over Laura, die bij de beek lag te slapen en droomde dat ze de liefde bedreef - ze schrikt wakker en gelukkig, ze is nog maagd. Lauraes Droom-Liedt is uiterst populair geworden en als wijs voor vele tientallen liedjes gebruikt.

Laura was sitting by the stream
Later in Krul's Pastorel Musyck-Spel, Juliana flatters herself under the trees and sings a song, while a Duke listens, unseen. The song is about Laura, who lay sleeping by the stream and dreamt that she made love. She wakens with a start and thank goodness, she's still a virgin.

Laura sat laest by de Beeck
Onder 't schauw (*1) van Elsen Bomen,
Sachjes sy in 't water keeck,
Is daer na in slaep ghekomen
En begost (*2) heel soet te droomen
Van de Liefde, van de Min.
Slapend' is sy neer gheseghen;
Met haer boesem los ghereghen
Lagh mijn schoone Veldt-godin.

Wijl sy daer alleenigh sat
Gingh ick by haer neder sitte;
Mits (*3) ick na haer borsjes vat,
Roept mijn Laura: 'Wat is ditte?
Ach! mijn boesem brandt van hitte.'
Hier mee sijght sy weder neer,
En begint op nieuw te dromen:
'So je wilt, soo meughje komen;
Neen, รด neen! het krenckt mijn eer.'

Midts (*4) neem ick een handt vol groen,
'tGheen door-mengelt was met Roosen.
Laura roept: 'Wat wil je doen?
Ick begint van schaemt te bloosen.'
Daer gaet sy een suchje loosen,
Valt weer soetjes in 't gras.
'Och! ick ben door droom bedrooghen,'
Riep sy met beslooten ooghen,
' 'k Meend, ick sonder Maeghdom was.'

(*1): schaduw
(*2): begon
(*3): zodra als
(*4): op dat ogenblik

Melodie en bas uit J.H. Krul, Minnelycke Sangh-rympies, Amsterdam 1634.

Translation: Ruth van Baak Griffioen

Camerata Trajectina (artiest), Theatermuziek uit de Gouden Eeuw = Dutch theatre music 1600-1650. GLO 6062
2007
1: 15